تفاوت VDSL و فیبر نوری در چیست ؟

تفاوت VDSL و فیبر نوری در چیست ؟

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری یک اتصال داده‌ای می‌باشد که از جنس پرتوهای نوری است. نحوه انتقال آن از طریق یک کابل با قطر بسیار نازک انجام می‌شود. نکته بسیار مهم این است کابلی که اینترنت فیبر نوری از طریق آن منتقل می‌شود از جنس شیشه است. در ادامه بهتر است ذکر شود که سرعت انتقال پرتوهای نوری در کابل فیبر نوری حدود 20 برابر سریع‌تر از کابل‌های معمولی است. رشته‌های یادشده به‌جای انتقال سیگنال‌های الکتریسیته، سیگنال‌های نوری را منتقل می‌کنند. بنابراین مقوله‌هایی مانند تداخل و ایجاد نویز در آن‌ها از طریق سیم‌های برق یا آسیب واردشدن از طریق برخورد صاعقه، برای کابل‌های فیبر نوری مطرح نمی‌شود. به‌بیانی بهتر، کابل‌های فیبر نوری مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌دیدن از طریق عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند.

هر کاربر برای دسترسی به اینترنت فیبر نوری باید مودم فیبر نوری داشته باشد. در واقع مودم فیبر نوری جز تجهیزات داخلی محسوب می‌شود. البته باید قبل ان از مخابرات منطقه استعلام بگیبرید

اینترنت VDSL چیست؟

اینترنت VDSL یکی از عبارت‌هایی است که این روزها به گوش بسیاری از کاربران رسیده است. توجه داشته باشید که اینترنت VDSL یک اینترنت ما بین اینترنت ADSL و اینترنت فیبر نوری است که سرعت بالایی را فراهم می‌کند. در ادامه بهتر است این نکته قید شود که اینترنت VDSL یکی دیگر از فناوری‌هایی است که بر بستر DSL توسعه داده شده و تا به امروز طرفداران زیادی پیدا کرده است. اینترنت VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line می‌باشد این عبارت به معنی خط اشتراک دیجیتال با نرخ بسیار بالا است.

اینترنت VDSL دارای سرعت کمتری نسبت به اینترنت فیبر نوری می‌باشد. اما 4 برابر بیش‌تر از اینترنت ADSL سرعت دانلود و آپلود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال بهتر است بدانید که سرعت دانلود در اینترنت VDSL حدوداً 52 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود در آن 16 مگابایت بر ثانیه است. البته باید این نکته هم ذکر شود که سرویس اینترنت VDSL این پتانسیل را هم دارد که سرعت آپلود حدود به 60 مگابیت بر ثانیه را هم در اختیار کاربران قرار دهد. سرعت دانلود و آپلود ارائه‌شده توسط VDSL یکسان است؛ از این رو در نام آن، عبارت «نامتقارن» به‌چشم نمی‌خورد. VDSL برای دستیابی به این هدف، به‌شکلی کارآمدتر از خطوط تلفن استفاده می‌کند. درواقع مسیر سیم‌های VDSL به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فاصله‌ای که سیگنال باید طی کند تا به کاربر برسد، کاهش می‌یابد. کمتر شدن این فاصله به‌معنی کاهش افت کیفیت سیگنال و دستیابی به اتصالی قابل‌اتکاتر است.

مقایسه اینترنت فیبر نوری با VDSL از لحاظ سرعت و پایداری

 سرعت 

سرعت اینترنت به ساختار کابل کشی و مودم بستگی دارد. کابل کشی اینترنت FTTH با استفاده از کابل‌های فیبر نوری اتفاق می‌افتد در واقع از مخابرات تا کافو از فیبر نوری استفاده می‌شود و حتی در داخل خانه هم باید از کابل فیبر نوری استفاده گردد. این مسئله در اینترنت VDSL متفاوت است زیرا کابل کشی تا کافو با کابل فیبر نوری انجام می‌شود اما از کافوها تا داخل خانه از کابل مسی استفاده می‌گردد. که همین مسئله بر روی سرعت اینترنت تأثیرگذار می‌گذارد. بر اساس تست سرعت که در وب‌سایت مختلف مانند Speedtest قرار دارد می‌توان از سرعت واقعی اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL مطلع شد.

اینترنت فیبر نوری که تنها توسط مخابرات ارائه می‌شود دارای سرعتی حدود به 8 مگابیت الی 300 مگابیت است. البته در حالت عادی 150 مگابیت را به کاربران ارائه می‌شود. اما میزان سرعت اینترنت 30VDSLالی 100 مگابیت بر ثانیه است که در اکثر مناطق 70 مگابیت سرعت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در نتیجه با توجه به این مطلب می‌توان به این استنباط رسید که در امر سرعت، اینترنت فیبر نوری بهتر از اینترنت VDSL است.

 از لحاظ پایداری

دومین مبحث که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است پایداری اینترنت می‌باشد. اینترنت VDSL دارای پینگ پایین‌تری نسبت به اینترنت ADSL است اما نباید از این اینترنت انتظار پینگ تک رقمی داشته باشید. در واقع پینگ اینترنت VDSL در بهترین حالت بین 30 الی 50 میلی ثانیه است. البته در برخی از مواقع پینگ 100 میلی ثانیه هم در اینترنت VDSL دیده شده است. اینترنت فیبر نوری دارای پینگ بهتری نسبت به اینترنت VDSL است. در واقع اینترنت FTTH دارای پینگ بین 10 الی 20 میلی ثانیه است. البته در بسیاری از مواقع پینگ تک رقمی هم در اینترنت فیبر نوری دیده می‌شود که بسیار عالی است.

بهترین نوع اینترنت کدام است؟

در حال حاضر اینترنت‌های فیبر نوری و VDSL به‌صورت گسترده عرضه نمی‌شوند، بنابراین فعلا باید متکی‌بر فناوری ADSL باشید. اما هرچه زمان می‌گذرد، قطعا زیرساخت‌های کشور برای دستیابی گسترده به فیبر نوری و VDSL توسعه‌ی بیشتری پیدا می‌کند. اگر به مرحله‌ای رسیدیم که هر سه نوع اینترنت به‌صورت گسترده در همه‌جای ایران قابل‌دسترس بودند، می‌توانید به انتخاب بهترین گزینه فکر کنید.

باید تعیین کنید که چه‌نوع کاربری هستید. اگر استفاده‌ی شما از اینترنت به مواردی مانند بررسی ایمیل، وب‌گردی و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شود، قطعا ADSL بهترین گزینه است. اگر از طریق اینترنت به انجام کاری نظیر استریم می‌پردازید، VDSL گزینه‌ای بهتر به‌شمار می‌آید.

نظر خود را بنویسید