مقایسه iPhone 13 و iPhone 14

مقایسه iPhone 13 و iPhone 14

آیفون 14 بعد از کلی سر و صدا و حاشیه بالاخره رونمایی شد. محصولی که پس از رونمایی مورد نقد برخی از کاربران قرار گرفت؛ زیرا از نظر آن‌ها در مقایسه آیفون 14 با آیفون 13 نمی‌توان تفاوت چندانی را مشاهده کرد. چنین ادعای در حالی مطرح می‌شود که سران اپل از بهبود عملکرد دوربین، تراشه و بخش‌های دیگر آیفون 14 خبر داده‌اند.

 مقایسه طراحی iPhone 13 و iPhone 14

آیفون 13 از طراحی موجود در سری‌های قبلی بهره می‌برد. این طراحی شامل لبه‌هایی تخت و صیقلی همراه با قاب دوربین دوگانه می‌شود. محل قرارگیری دوربین‌ها در آیفون 13 به‌صورت مورب است. در لبه سمت راست نیز کلید‌ پاور و سمت چپ کلید صدا همراه با دکمه سایلنت وجود دارند. در لبه انتهایی گوشی نیز اسپیکرهای استریو و درگاه شارژ لایتنینگ قرار دارد. آیفون 13 ناچ کوچک‌تری دارد که میزان نرخ صفحه نمایش به بدنه را افزایش می‌دهد.

جنس بدنه آیفون 13 پنل پشتی و جلویی از جنس شیشه با محافظ گوریلا گلس و بدنه از جنس آلومینیوم است. در گوشه دیگر iPhone 14 از طراحی مشابه iPhone 13 بهره می‌برد. اما یک وجه تمایزی که دارد، عدم وجود درگاه سیم کارت در نسخه‌های آمریکا خواهد بود. هر دو گوشی آیفون 13 و آیفون 14 از استاندارد IP68 بهره می‌برند. طبق بررسی‌ها گوشی هوشمند آیفون 14 با وزن 172 گرمی نسبت به آیفون 13 دو گرم سبک‌تر است که می‌توان گفت به‌ خاطر نبود درگاه سیم کارت فیزیکی است.

مقایسه صفحه نمایش iPhone 13 و iPhone 14

اپل برای آیفون 13 از صفحه نمایش Super Retina XDR OLED استفاده می‌کند که البته آیفون 14 نیز همین صفحه نمایش را دارد. این صفحه نمایش 6.1 اینچی از وضوح تصویر 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 پیکسل بر اینچ بهره می‌برد. صفحه نمایش آیفون 13 و آیفون 14 توسط پوشش سرامیکی و ضد خش محافظت می‌شود. همچنین این صفحه نمایش می‌تواند در شرایط محیطی با نور بسیار نیز به نرخ روشنایی تا 1200 نیت برسد. از دیگر امکانات صفحه نمایش آیفون 13 و آیفون 14 می‌توان به پشتیبانی از قابلیت‌های HDR10 و Dolby Vision اشاره کرد.

مقایسه نرم افزاری iPhone 13 و iPhone 14

تمامی محصولات شرکت اپل اعم از آیفون، آی‌پد، مک بوک و دیگر موارد از سیستم عامل‌های اختصاصی این شرکت بهره می‌برند. سیستم عامل آیفون‌ها iOS نام دارد و می‌توان گفت نسبت به اندروید سیستم عاملی پایدارتر و امن‌تر است. گوشی آیفون 13 در زمان عرضه با نسخه 15 این سیستم عامل به بازار عرضه شد و اکنون به نسخه 15.6 iOS به‌روز است. iOS 15 نسبت به قبل امکانات شخصی‌سازی بیشتری دارد و میتواند طبق سلیقه بسیاری از کاربران عمل کند.

آیفون 14 بدیهی است که سیستم عامل iOS دارد و طبیعتا با جدیدترین نسخه یعنی iOS 16 راهی بازار می‌شود؛ اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد سیاست اپل است. اپل همیشه در کنار محصولات جدید از محصولات قدیمی نیز پشتیبانی نرم افزاری می‌کند و این یعنی مانند آیفون‌های جدید، مدل‌های قدیمی‌تر نیز به iOS 16 مجهز می‌شوند و عملا دو نسل از گوشی‌های اخیر اپل برتری یا ضعفی حداقل در بخش نرم افزاری نسبت به یکدیگر ندارند. آپدیت جدید iOS جلوه‌ای تازه به این رابط کاربری می‌دهد. از امکانات جدید این آپدیت می‌توان به شخصی سازی نوار اعلانات، والپیپرهای جدید و تشخیص سوژه و جدا کردن آن از پس زمینه اشاره کرد.

 عملکرد سخت افزاری iPhone 13 و iphone14

آیفون 13 به تراشه اختصاصی اپل با نام Apple A15 Bionic و پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل مجهز است. تراشه A15 را می‌توان یکی از قدرتمندترین تراشه‌ها برای گوشی‌های هوشمند نام برد. این چیپست از معماری 5 نانومتری شرکت TSMC بهره می‌برد. همچنین A15 Bionic پایداری و مدیریت گرمایی خوبی از خود نشان می‌دهد. آیفون 13 را می‌توان در حافظه‌های 128، 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی همراه 4 گیگابایت حافظه رم خریداری کرد.

گوشی اپل آیفون 13 توانایی انجام تمامی کارهای سنگین را مانند اجرای بازی‌ها با آخرین کیفیت و کارهای سبک شامل چک کردن شبکه‌های اجتماعی و سایر موارد دارد. اپل در نظر دارد که مدل‌های پایه سری آیفون 14 یعنی مدل استاندارد و آیفون 14 پلاس از تراشه جدیدتر A16 بیونیکی استفاده نکنند. اما در مراسم رونمایی مدعی شدند که توان پردازشی تراشه A15 موجود در نسخه‌های پایه آیفون 14 نسبت نسل گذشته بالاتر خواهد بود. گرافیک اختصاصی آیفون 14 اکنون به جای 4 هسته به 5 هسته ارتقا یافته است. آیفون 14 همچنین 6 گیگابایت رم اجرایی دارد.

مقایسه دوربین‌های دو گوشی iPhone 14 با iPhone 13

آیفون 13 از دو دوربین 12 + 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین اصلی این گوشی از نوع واید با گشودگی دریچه لنز f/1.6 است. آیفون 13 به لرزشگیر اپتیکال تصویر از نوع Sensor-Shift و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه مجهز است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی Apple iPhone 13 جزئیات بالا، سطح نویز کم، کنتراست بالا و رنج دینامیکی مناسب دارند. همچنین رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند.

دوربین دوم 12 مگاپیکسلی سنسور اولتراواید با دریچه دیافراگم f/2.4 است که توانایی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. دوربین اولتراوید آیفون 13 تصویرهایی با جزئیات زیاد، کنتراست مناسب و رنگ‌هایی دقیق می‌گیرد. عکاسی در شب به لطف هوش مصنوعی و پردازش تصویر اپل لذت بخش است. عکس‌های گرفته شده در شب مانند تصاویر روز از جزئیات کافی، گستره دینامیکی مناسب و نویز کمی برخوردار هستند. برای سلفی گرفتن گوشی آیفون 13 به سنسوری 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 اتکا می‌کند. که البته باید گفت عکس‌ها بسیار با کیفیت و پر از جزئیات هستند.

یکی از بزرگ‌ترین ارتقاهای آیفون 14 بخش دوربین این گوشی است. دوربین اصلی آیفون 14 سنسوری 12 مگاپیکسلی با گشودگی لنز f/1.5 و تراکم پیکسلی بزرگ‌تر دارد. موارد ذکر شده باعث می‌شوند عکس‌ها و ویدئوهایی بهتر با جزئیات بیشتر و نویز کمتر ثبت شود. همچنین حالت شب (Night Mode) نیز به دلیل جذب دو برابری نور از محیط با افزایش کیفیت روبه‌رو است. البته موتور Photonic هم به کمک دوربین اصلی در شرایط نوری کم خواهد آمد.

دوربین 12 مگاپیکسلی از نوع TrueDepth با دیافراگم f/1.9 قرار است به کمک کاربران در نور کم بیاید. همچنین سری آیفون 14 به اولین آیفون‌هایی تبدیل شده‌اند که از فوکوس خودکار بهره می‌برند. در بخش فیلم‌برداری اپل قابلیتی جدید به سری آیفون 14 افزوده که آن را حالت Action Mode می‌نامد. در این حالت با استفاده از پردازش‌های نرم‌افزاری بیشترین لزرش‌های ناشی از تکان دست یا حرکت حذف خواهند شد.

 

مقایسه باتری iPhone 13 و iPhone 14

طبق ادعای شرکت کوپرتینویی آیفون 14 تا 20 ساعت ویدیو و 80 ساعت پخش صدا و موسیقی دوام می‌آورد؛ برخلاف آیفون 13 که 19 ساعت ویدیو و 75 ساعت موزیک می‌توانست پخش کند. این پیشرفت بسیار خبر خوبی است؛ زیرا آیفون 13 در بخش بررسی ما تنها توانست تا 10.5 ساعت شارژ ارائه دهد

درپایان باید گفت آیفون 14 ارتقا خاصی نسبت به آیفون 13 ندارد. تنها ارتقاهایی مانند اتصال ماهواره ای SOS اضطراری، تشخیص تصادف و بهبودهایی در عکاسی در نور کم را به همراه دارد. اما همچنان اگر آیفون پایین تر از 12 دارید آیفون 14 ارتقا و ارزش خرید خوبی دارد.

نظر خود را بنویسید