منظور از لپ تاپ استوک چیست؟
منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

در این مقاله سعی داریم به سوالات شما در رابطه با لپ تاپ استوک چیست؟ بپردازیم. در ایران لپ تاپ استوک عموما با مفهوم لپ تاپ دست دوم با کیفیت خارجی که وارد کشور شده و فروخته می شود شناخته شده است. در حالی که این پیشفرض صحیح نیست. و ما در این مقاله تعریف جامعی از لپ تاپ استوک و تفاوت آن با لپ تاپ دست دوم را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک به زبان ساده

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، در کشور ما به اشتباه به لپ تاپ یا کیس های دست دوم و کارکرده استوک گفته می شود. اما تعریف واقعی این کلمه چیز دیگری است.

 stock در زبان انگلیسی به معنای “کالاهای ذخیره شده یا انبار کردن” است. اما در زبان فارسی استوک عموما به عنوان معادلی برای کلمه ی دست دوم استفاده می شود در حالی که در خیلی از موارد کالای موردنظر حتی چند ساعت هم کارنکرده است.

برای مثال شرکت بزرگی مثل آمازون را درنظر بگیرید. این شرکت ۳۰ روز مهلت تست و تعویض به مشتریان خود می دهد. اگر شما کالایی از این شرکت خریداری کنید، می توانید در صورت عدم رضایت آن را مرجوع کنید. حال اگر شما آن کالا را تست کرده باشید یعنی از حالت آکبند در آورده اید و شرکت آمازون نمی تواند آن کالا را به عنوان کالای اکبند به فروش برساند. به نظر شما سرنوشت این کالاها چه می شود؟ درست است. به کشورهای جهان سوم صادر میشوند و به فروش می رسد.

دلیل صادر شدن

دلیل دیگر صادر شدن این کالاها به کشورهایی مثل کشور ما این است که فرض کنید شرکت بزرگی برای ۱۰۰ نفر از کارکنانش یک مدل لپ تاپ را از شرکتی مثل اچ پی سفارش می دهد. در حالی که این شرکت احتمال می دهد به تعداد کارمندانش افزوده خواهد شد یا شاید تعدادی از لپ تاپ ها بر اثر استفاده خراب شوند. اما وقتی این احتمالات رخ نمی دهند چه می شود؟ تعدادی از این لپ تاپ ها به انبار شرکت ارسال می شوند.

لپ تاپ های استوک

با توجه به این سیاست شرکت های بزرگ تحت عنوان چرخه جایگزینی اقلام فرسوده به این معنی که هر سال ۳۳ درصد از ارزش کالا مورد استفاده کم می شود، در سال سوم ۹۹ درصد از ارزش آن لپ تاپ های انبار شده کاسته می شود.

منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

این شرکت ها برای تداوم تولید سازنده و همچنین بروزرسانی لوازم مورد نیاز کارمندان خود هر ساله سفارش جدید به شرکت های تولید کننده می دهند. با این اوصاف با فرض کارکرده بودن 50 لپ تاپ و 50 لپ تاپ که در انبار میباشد. ( یعنی مورد استفاده قرار نگرفته اند) تعداد 100 لپ تاپ برای فروش وجود خواهد داشت. این لپ تاپ ها بر اساس فرایند فروش به کشور های جهان سوم مثل کشور ما صادر می شوند.

ناگفته نماند که شرکت های بزرگ در جهان یک ترفند ساده برای فروش این قبیل کالا ها دارند. این کالا ها را از طریق فرایندهای مختلف به کشور های جهان سومی می فروشند که خیلی از این کالا ها با عنوان استوک وارد ایران می شوند. و درنهایت زمانی که به کشور وارد می شوند. و برخی از فروشگاه ها این محصولات را دستچین کرده و به هموطنان عزیز به عرضه می کنند. یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب این محصولات این است که حتما می بایست دارای هارد و باتری نو باشند. چرا که هارد و باتری محصولات در مرور زمان فروسوده می شوند.

به علاوه لپ تاپ استوک به معنای لپ تاپ کم کارکرده و یا خاک خورده در ویترین فروشگاه های خارجی بوده نیز می باشد. تا اینجا با مفهوم لپ تاپ استوک چیست آشنا شدیم. اما لازم به ذکر است که لپ تاپ های استوک دارای گریدها و رده بندی های متفاوتی هستند که در ادامه به توضیح این مورد پرداخته ایم.

منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

 رده بندی لپ تاپ استوک

رده ( گرید ) A :

 

. های این رده دارای وضعیت ظاهری بسیار مطلوبی مثلا هستند و عموما فاقد خط وخش می باشند. حتی در بعضی موارد با لپ تاپ نو تفاوتی ندارند. این کالا ها کم کارکرد بوده و کارکرد کمتر از ۶ ماه دارند. و فقط مدت طولانی در فروشگاه ها باقی مانده اند. از جمله دلایل به فروش نرفتن این لپ تاپ ها می تواند نواسانات بازار و در دیدرس نبودن کالا و یا فروشگاه باشد. بنابراین این لپ تاپ ها را لپ تاپ استوک گرید A می نامند. رده ی A زیر رده های A+ و A++ تقسیم می شود که علاوه بر نداشتن خط و خش، هیچ گونه تفاوتی با کالای نو ندارند.

منظور از لپ تاپ استوک چیست؟

رده ( گرید) B :

لپ تاپ های این رده دارای خط و خش جزیی ، ترک جزیی و کوچک و قابل چشمپوشی هستند. خط وخش آن ها معمولا به اصلا چشم نمی آیند، این کالا ها سالم و اورجینال بوده. و از نظر کارکرد و عملکرد هیچگونه تفاوتی با محصولات درجه ی A ندارند. لازم به ذکر است لپ تاپ های استوک درجه ی B قیمت کمتری نیز نسبت به لپ تاپ های درجه A دارند و باتوجه به کارایی مطلوبی که دارند مقرون به صرفه تر هستند.

 

نظر خود را بنویسید