منظور از DPI ماوس چیست ؟
منظور از DPI ماوس چیست ؟

منظور از DPI ماوس چیست ؟

DPI ماوس چیست؟

DPI ( Dots Per Inch ) دقت تصویر و به نوعی رزولوشن سنسور ماوس شماست. هرچقدر که DPI موس شما بیشتر باشد، زمانی که ماوس خود را حرکت می‌دهید، نشانگر ماوس شما حرکت بیشتری در کامپیوتر انجام می‌دهد. ماوس‌هایی که DPI بالاتری دارند برای انجام حرکاتی طراحی شده‌اند که بتوانید با دقت بالا و حرکت کم ماوس میزان جابه‌جایی بیشتری داشته باشند. بدین شکل که با بالاتر بودن دی پی ای موس شما سنسور ماوس خطی به طول یک اینچ را می‌توانید به نقاط بیشتری تقسیم کند. و با این کار زمانی که شما یک ماوس با دی پی ای بالا را به یک میزان با یک ماوس با دی پی ای کمتر حرکت می‌دهید. به دلیل اینکه برداشت ماوس با دی پی ای  بالاتر این است. که از پیکسل‌های بیشتری عبور کرده‌اید حرکت بیشتری را نسبت به ماوس دیگر خواهد داشت.

منظور از DPI ماوس چیست ؟

معمولا دارای دی پی ای 4000 یا بالاتر هستند. که گیمر می‌تواند توسط کلیدی که روی ماوس تعبیه شده، دقت آن را کم یا زیاد کند. دی پی ای موس را می‌توان یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی و فروش ماوس‌های گیمینگ دانست. اهمیت دی پی ای موس واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. بسیاری از گیمرهایی که بازی‌های اول شخص شوتر را انجام می‌دهند. DPI موس خود را روی 1200 و یا حتی 800 تنظیم می‌کنند تا دقت و تسلط بالاتری روی بازی داشته باشند.

منظور از DPI ماوس چیست ؟

  • آیا DPI در بازی نیز موثر است؟

اگر از صفحه نمایش معمولی بهره می‌برید، موس هایی با میزان ۱۶۰۰ DPI برای آن بسیار خوب است. خوب این به چه معناست؟  این میزان DPI به این معنی است که اگر شما موس خود را به اندازه یک اینچ (۲٫۵۴ سانتی متر) تکان دهید، نشانگر موس به اندازه ۱۶۰۰ پیکسل جابجا خواهد شد. ولی میزان بیش از آن زیاد جالب نیست. اگر DPI موس بیشتر از این باشد ممکن است کنترل آن برای شما سخت شود مگر اینکه کیفیت صفحه نمایش بسیار بالا باشد.

پس اگر صفحه نمایشی بسیار با کیفیت مثل صفحه نمایش رتینای مک با ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ در اختیار داشته باشید شاید استفاده از موسی با دی پی ای بالا معقول باشد. موس های بازی معمولا تا ۴۰۰۰ DPI هم قابل تنظیم هستند که البته این مقدار از طریق دکمه های روی موس قابل کاهش یا حتی افزایش هم است.پس می‌توان نتیجه گرفت که در موس‌هایی با استفاده‌ی خانگی میزان دی پی ای بالا تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

بستگی به نوع بازی که یک گیمر انجام می‌دهد میزان دی پی ای موس او باید تنظیم شود. در واقع در بسیاری از بازی‌های اول شخص تیراندازی، گیمرها باید DPI موس گیمینگ خود را روی ۱۲۰۰ یا حتی ۸۰۰ قرار دهند. خوبی این عمل چیست؟  چون کنترل بیشتر موس توسط بازیکن میسر می‌شود. این نکته نیز قابل ذکر است که هر چه DPI موس پایینتر باشد اجبارا  موس پد های بزرگتری نیز باید استفاده شود. گاهی عرض این موس پدها به اندازه کیبورد است تا مانور موس روی پد بیشتر باشد.

منظور از DPI موس چیست؟

  • چگونه DPI موس را تغییر دهیم؟

اگر DPI برای موس تعریف شده باشد پس مطمئنا باید کلید یا مکانی نیز برای تنظیم آن وجود داشته باشد. در بعضی از مدل های موس دکمه‌های جداگانه ای برای تنظیم آن تعبیه شده که به شما امکان کم و زیاد کردن دی پی ای را به سادگی می دهد. این دکمه ها معمولا در بالا یا کناره های موس قرار دارند. معمولا پس از تغییر دی پی ای با استفاده از دکمه های روی ماوس، پیامی روی صفحه مانیتور مبنی بر عوض شدن مقدار DPI موس نشان داده می‌شود.

 

  • چگونه می‌توانیم DPI موس را پیدا کنیم؟

متاسفانه باید بگوییم هیچ راه ساده و آسانی برای پیدا کردن عدد دقیق DPI ماوس وجود ندارد مگر اینکه مجهز به ابزار وسایل دقیق علمی باشید. راه ساده و مرسوم این است که به مشخصات فنی روی جعبه موس خود نگاه کنید؛ البته با فرض صحت داشتن آن اطلاعات! به طور کلی، موس ‌های ارزان قیمت در دهه اول 2000 میلادی، دارای DPI 800 و ماوس های از سال 2010 به بعد، دارای بازه DPI بین 1200 تا 1600 هستند.

نظر خود را بنویسید