نحوه تست سلامت هارد دیسک
تست هارد

نحوه تست سلامت هارد دیسک

هارد دیسک ها هم مانند سایر اجزا طول عمر دارند و روزی خراب خواهند شد. بهتر از قبل خرابی کامل و از بین رفتن آن اطلاعات هارد را تخلیه کنیم. به این منظور شما مینتوانید به چند روش سلامت هارد خود را چک کنید.

نشانه‌های پایان عمر یک هارد دیسک یا یک دیسک در حال فوت با ایجاد صداهای عجیب، کپی کردن کند اطلاعات، خراب شدن اطلاعات و فایل‌ها و متوقف شدن بوت سیستم‌عامل در حین اجرا خواهد بود. هارد دیسک های HDD به دلیل داشتن سری به نام هد که بطور مداوم با هارددیسک درگیر است زودتر از بین میرود.

اما فکر نکنید که اگر SSD داشته باشید هیچ‌وقت خراب نمی‌شود و یا از بین نمی‌رود. SSDها هم به مرور زمان با نوشته شدن اطلاعات روی آن و پاک شدن، مستهلک می‌شوند ولی طول عمر بالاتری نسبت به هارددیسک‌های HDD دارند.

روش های چک کردن سلامت هارد دیسک

S.M.A.R.T

برای اولین روش میتوان به ویژگی S.M.A.R.T دیسک های جدید اشاره کرد که وظیفه مانیتورینگ، بررسی و گزارش خطاهای دیسک را برعهده دارد. این قابلیت از طریق بایوس (BIOS) یا UEFI فعال می‌شود که معمولا به صورت پیش‌فرض فعال است. البته خیلی نمیتوان به خوب بودن وضعیت سیستم با SMART اتکا کرد و بهتر است از نرم افزار های دیگر هم کمک گرفت.

نرم‌افزار crystaldiskinfo یا Hard Disk Sentinel

شما میتوانید با نصب این دو نرم افزار بطور ریزتر وضعیت هارد دیسک را چک کنید. نرم‌افزار Hard Disk Sentinel درصد سلامت هارددیسک و همچنین میزان دمای آن و مقدار زیادی فاکتور سلامت هارد دیسک را در اختیار شما قرار می‌دهد. نکته جالب این است که با این نرم‌افزار می‌توان هارددیسکی که بدسکتور دارد را تعمیر کرد.

استفاده از ابزار CHKDSK ویندوز

ابزار Check Disk ویندوز با یک اسکن سطحی مشکلات دیسک را پیدا می‌کند و اگر مشکل حادی نباشد آن را برطرف می‌کند. برای استفاده از این ابزار روی پارتیشنی که قصد بررسی ان را دارید Properties و از تب Tools گزینه Check را انتخاب کنید.  اگر مشکلی نباشد یک پنجره ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند که خطایی وجود ندارد آیا باز هم می‌خواهید اسکن کنید؟ شما گزینه Scan Drive را انتخاب کنید تا مجددا اسکن کند. این دستور به صورت Basic عمل می‌کند ولی برای اسکن بیشتر باید از CMD استفاده کنید.

 

اقدام درست در صورت نامطلوب بودن وضعیت هارددیسک چیست

چنانچه متوجه شدید هارددیسک در وضعیت مطلوبی نیست اصلا دچار استرس و تشویش نشوید. زیرا این به معنی از بین رفتن اطلاعات شما در چند ساعت آینده نیست. ممکن است هارد دیسک شما در بدترین حالت یک هفنه و تا یکسال هم کار کند. اما واکنش مناسب این است که شما از تمام اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید. بهتر است ابتدا از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید و بعد یک بکاپ جامع از تمامی اطلاعات، زیرا گاها ممکن است بکاپ های جامع به شکا ناقص انجام شود.

نظر خود را بنویسید