نکاتی برای بالا بردن امنیت کامپیوتر
امنیت کامپیوتر

نکاتی برای بالا بردن امنیت کامپیوتر

یکی از عواملی که امنیت کامپیوترها را به خطر می اندازد ، عدم رعایت اصول اولیه ی امنیت ویا عدم آگاهی نسبت به آنهاست. با به کارگیری این 10 نکته به راحتی می توانید کامپیوتر خود را به یک سیستم امن تبدیل، و همچنین امنیت حریم شخصی خود را به حداکثر رسانید.

1-از سیستم عامل اصل استفاده کرده و آن را بروز نگه دارید.

یکی از مهم ترین مسائل امنیتی در کامپیوتر، به روز نگه داشتن سیستم عامل است. شما می توانید آن را به حالت به روزرسانی خود کار تنظیم کنید تا از بروز شدن به موقع سیستم عامل ، مطمئن شوید. همچنین حتی المقدور از سیستم عامل اصل استفاده کنید. چرا که گاهی اوقات بروزرسانی ها ، برروی سیستم عامل های کرک شده به راحتی نصب نمی شوند.

2- حتما از آنتی ویروس استفاده کنید و همیشه آن را بروز کنید.

 

تنها با استفاده از سیستم عامل اصل و بروز نمی توان از ورود ویروس ها ، تروجان ها و یا هکرها جلوگیری کرد. به همین دلیل لازم است که از یک آنتی ویروس خوب و قوی استفاده کنید.

در حال حاضر آنتی ویروس های مختلفی وجود دارند که هر کدام دوستداران خاص خود را دارند. تاجر24 در مورد استفاده از آنتی ویروس برای شما چند پیشنهاد دارد :

  • اگر حاضر نیستید برای استفاده از آنتی ویروس هزینه کنید، از نسخه های کرک شده ی آن ها نیز استفاده نکنید. چرا که شرکت های سازنده ی آنتی ویروس ، ابتدا برای کسانی که لایسنس را خریداری کرده اند بروزرسانی ها را ارائه می دهند. ممکن است بروزرسانی برای برخی از ویروس ها و تروجان ها را برای نسخه های کرک شده عرضه نکند.
  • در صورت عدم هزینه ، از آنتی ویروس های رایگان به جای آنتی ویروس های کرک شده استفاده کنید.

3- هرگز از کامپیوترهای دیگر برای کارهای شخصی خود استفاده نکنید.

سعی کنید تا مجبور نشده اید ، از کامپیوترهای کافی نت ویا دوستانتان برای کارهای شخصی استفاده نکنید. به دلیل اینکه ممکن است توسط نرم افزار های جاسوسی مانند KeyLogger ها استفاده کرده باشند ویا صاحب کامپیوتر اقدامات امنیتی لازم را انجام نداده باشد. در کل هنگام استفاده از این کامپیوترها بدترین حالات را در نظر بگیرید.

4- هرگز رمز عبور اکانت های خود را به کسی نگویید.

گاهی ممکن است که پیش آید ، شخصی به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت ، مثلا ایمیل خود و رمز عبور آن را به شخصی دهد تا آن را چک کند. این کار فوق العاده خطرناک است.چون اکثر شبکه های اجتماعی با استفاده از ایمیل راه اندازی می شوند، و فرد می تواند به راحتی مورد سوء استفاده قرار گیرد. پس پسورد ها را هرگز به اشتراک نگذارید.

5- از صحیح بودن تاریخ سیستم مطمئن شوید.

 

مرورگرهای اینترنتی و برخی از نرم افزارها برای چک کردن مجوز های امنیتی ، از تاریخ سیستم استفاده می کنند. پس همیشه ساعت و تاریخ و همچنین منطقه ی زمانی کامپیوتر خود را بررسی کنید.

6- از نصب نرم افزارهای غیر ضروری پرهیز کنید.

اکثر کاربران می پندارند که اگر نرم افزارهای بیشتری را در کامپیوتر خود نصب کنند ، سیستم کامل تری خواهند داشت. در صورتی که اصلا اینچنین نیست و گاهی اوقات ممکن است با این کار امنیت سیستم خود را به خطر بیاندازند.

7- درایورهای سخت افزاری را بروز کنید.

 

شاید بپرسید که بروزرسانی درایورهای سخت افزاری ، چه ربطی به امنیت سیستم دارد !؟

باید بدانید این موضوع یکی از عوامل بسیار مهم در تامین امنیت کامپیوتر است. چرا که سیستم عامل و آنتی ویروس می بایست در کامپیوتری بدون اشکال فنی کار کنند. در صورتی که درایورهای سخت افزاری به معیوب باشند، سیستم عامل و همچنین نرم افزار های دیگر از جمله نرم افزارهای امنیتی به درستی اجرا نمی شوند. این مورد باعث ایجاد حفره های امنیتی خواهد شد. به همین دلیل است که کمپانی های سازنده ی سخت افزار(در صورت وجود مشکل در درایور) ، هرچند وقت یکبار در سایت های رسمی خود ، درایورهای بروز شده را قرار می دهند.

8- نرم افزار های جانبی را نیز بروز کنید.

همانطور که اشاره شد ، بروزرسانی سیستم عامل و آنتی ویروس ها بسیار مهم هستند . نرم افزار های جانبی نیز بهتر است بروز شوند. تا علاوه بر رفع برخی مشکلات اجرایی ، از نظر امنیتی نیز بهبود یابند.

9- حتی الامکان از نرم افزارهای کرک شده استفاده نکنید.

همانطور که توضیح دادیم برای حفظ امنیت کامپیوتر ، باید تمام نرم افزارها از جمله : خود سیستم عامل و همچنین آنتی ویروس و نرم افزارهای جانبی را بروز کرد. در اکثر موارد  نرم افزارهای کرک شده را نمی توان بروز کرد. چرا که هنگام ارسال درخواست بروز ، شرکت سازنده متوجه ی غیر قانونی بودن آن می شود و خدمات خود را برای کاربر قطع می کند. این کار باعث می شود کاربر از بروزرسانی های امنیتی که گاهی اوقات بسیار مهم هستند محروم شود. علاوه براین ، نرم افزار های کرک شده ممکن است به بدافزار آلوده شده باشند و امنیت کامپیوتر را به خطر بیاندازند.

10- هرگز وارد سایت های مشکوک نشوید.

 

می توان گفت خطرناک ترین راه برای تهدید امنیت کامپیوتر ، ورود به سایت های ناشناس است. چرا که همیشه اولین جایی که ویروس های جدید منتشر می شوند ، اینترنت است. پس حتما مراقب سایت هایی که به آن وارد می شوید باشید.

نظر خود را بنویسید