اصول اولیه چیدمان منزل
چیدمان منزل

اصول اولیه چیدمان منزل

اگر بخواهیم محیطی که در آن زندگی می‌کنیم و لوازمی که در آن قرار دارند را جاگذاری و چیدمان کنیم، شاید حداقل به ۱۰ روش ممکن بتوان این چیدمان را انجام داد. حتی ممکن است بعد از مدتی که از تغییر دکوراسیون منزلمان می‌گذرد به این نتیجه برسیم که باید رنگ مبل‌ها یا پرده‌ها را طور دیگری انتخاب می‌کردیم. طراحی دکوراسیون و چیدمان منزل از اصول مشخصی پیروی می‌کند. در متن زیر در مورد بایدها و نبایدهای چیدمان اصولی دکوراسیون منزل گفته‌ایم.

1:اولین قدم برای طراحی منزل شناخت نقشه و ابعاد منزل است

در آغاز شما باید آشنایی کامل با فضایی که برای چیدمان در اختیار دارید کسب کنید.ابعاد اتاق نشیمن، آشپزخانه ، اتاق ها و طول و عرض دیوارها و پنجره ها به شما این امکان را میدهد که انتخاب های دقیق تری داشته باشید. همچنین اطلاع و توجه به موانعی همچون ستون ها شوفاژ و… نیز لازم است. دانستن این موارد در انتخاب ابعاد فرش، پرده ها مبل و طرح کلی که قرار است پیاده کنید لازم است.

 

2:انتخاب سبک زندگی

انتخاب استایل زندگی شما در طراحی بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این موضوع شما میتوانید چیدمانی داشته باشید که تا مدت ها شما را خسته و دلزده نکند. خانه شما میتواند مدرن ، سنتی ، مینیمال باشد که این تماما به سلیقه شما بستگی دارد. لازم به ذکر است در انتخاب سبک چیدمان باید به باقی افراد خانواده ، میزان رفت و آمد ها به منزلتان و موارد این چنینی دقت کنید.

برای مثال کسی که همیشه خانه‌اش میزبان مهمانی‌ها و جشن‌هاست باید خانه‌اش باکسی که در خانه کار می‌کند و نیاز به آرامش بیشتری دارد متفاوت باشد. بنابراین در نظر گرفتن سالن بزرگ و مبلمان بیشتر برای مورد اول و اختصاص دادن یکی از اتاق‌ها به دفتر کار برای دومی امری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 

3:خرید لوازم منزل

بعد از انتخاب استایل منزل و اندازه گیری دقیق فضایی که در اختیار دارید نوبت به خرید لوازم میرسد. نکته اصلی در هنگام خرید توجه به بودجه است شما باید در ابتدا وسایل اساسی را تهیه کنید و پس از آن به باقی بپردازید. برای خرید و چیدمان بهتر است از اتاق ها و راهروها شروع کنید و در نهایت به سالن اصلی برسید. به این نکته توجه کنید که بستر اصلی منزل و آماده سازی آن مهم تر از لوازم بزرگی همانند مبل است.

برای مثال اگر شما در ابتدا یک مبل که در مغازه بنظر زیبا است را تهیه کنید مجبور به تلاش برای هماهنگ کردن کل سالن با آن میشوید. بهتر است در ابتدا اسبابی همچون فرش و پرده را تهیه کنید و با توجه به فضای بوجود آمده سایر لوازم مورد نیاز را تهیه کنید.

 

4:از شلوغ کردن بی مورد منزل و استفاده از وسایل پر زرق و برق خودداری کنید

یکی از اصول یک چیدمان درست سادگی در عین زیبایی است.  شما با خرید لوازم دکوراتیو پر زرق و برق و یا افراط در استفاده از لوازم دکوری به زیبایی منزل خود کمک نمیکند. استفاده بیش از حد از وسایل و رنگ ها باعث شلخته شدن منزل شما میشود. اگر تمایل دارید از وسایل و تابلوهای زیبا و رنگی برای منزل خود استفاده کنید بهتر است یک بخش کوچک و متناسب از فضا را برای اینکار انتخاب کنید. برای مثال میتوانید از تابلوهای رنگی با ابعاد مناسب برای فضای خالی دیوار استفاده کنید. اگر به اشکال هندسی و یا نقوش سنتی علاقه دارید میتوانید برای کوسن های رو مبل از این طرح ها بهره ببرید.

یکی دیگر از راهکارهای کمک به زیبایی منزل و استفاده از وسایل دکوراتیو انتخاب یک مرکز توجه و یا کانون منزل شماست. برای مثال وجود یک شومینه، یک پنجره بزرگ، آیینه و… میتواند یک مرکز توجه در منزل شما باشد که شما باکمی تغییر و یا استفاه از لوازم تزیینی در اطراف آنها به زیبایی منزل خود بیفزایید. اشما میتوانید با قراردادن یک کنسول و یا یک فضای کوچک برای قرار دادن گل و گیاه چنین فضایی طراحی کنید.

 

 

 

 

 

5:رعایت نکات اندازگیری در چیمان منزل

استانداردهای اندازه‌گیری در طرح دکوراسیون بسیار مهم است و جزو بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون داخلی است.

به‌طور مثال باید حداقل ۱۵ سانتیمتر فاصله بین میز قهوه خوری و مبلمان وجود داشته باشد.

مطمئن شوید که تابلویی که بالای مبل خود آویز می‌کنید بیش از دوسوم اندازه مبل نباشد.

یک فرش بزرگ کل سطح اتاق را می‌پوشاند، اما به یاد داشته باشید که باید فاصله ۱۲ تا ۱۸ سانتی‌متری از گوشه دیوارها خالی بماند

در گالری ها و موزه ها پوستر را در وسط و مرکز 57 اینچ تا 60 اینچ آویزان می کنند. (چشم متوسط انسانها سطح 57 اینچ می بیند.)

تابلو را نباید زیاد بالا نصب کنید تا در مرکز دید چشم باشد.

. زمانی که تصمیم به انتخاب تابلو برای بالای مبلمان را دارید باید به نکات مهمی توجه کنید:

اندازه مبلمان

ابعاد دیوار

ابعاد تابلو

بعد از بررسی دقیق همه این موارد باید در مورد نحوه چیدمان تابلوها و تعداد آن ها تصمیم بگیرید.

 

6:توجه به تغییرات و نکات جزیی در عین حال موثر

نور پردازی یکی از راهکارهای فضا سازی و زیبایی بخشی به محیط است. تصور کنید در اطراف کابینت ها نورپردازی ملایمی انجام شود. گرچه در ظاهر کار خاص ودشواری نیست اما تاثیر فراوانی در زیبایی آشپزخانه خواهد داشت.

نصب چند لامپ کوچک بالای میز ناهار خوری شما علاوه بر زیبایی محیط باعث ایجاد فضایی پر از ارامش و گرما بخش برای شما خواهد بود. استفاده از کاغذ دیواری برای اتاق ها از دیگر مواردی است که به ظرافت هر چه تمام باعث تمایز منزل شما از سبک اولیه آن خواد شد.

 

 

 

7:ترکیب رنگ ها و اثر بخشی آن ها در چیدمان

انتخاب رنگ‌هایی که باهم جلوه‌ی بیشتری را ایجاد می‌کنند، بسیار سخت و وقت‌گیر است. شما  ممکن است تمایل داشته باشید کل خانه را با رنگ موردعلاقه‌تان طراحی کنید، اما پس از اجرا، نتیجه شما را راضی نخواهد کرد. بهترین ایده در این مورداستفاده ترکیبی از رنگ موردعلاقه‌تان و دیگر رنگ‌هاست، که به زیبایی هر چه بیشتر محل سکونت شما کمک می‌کند

درزیر بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون در زمینه‌ی ترکیب‌هایی که بیشتر باهم سازگارند، معرفی شده‌اند

  • سرخ مایل به قرمز می‌تواند انرژی متعادلی را به فضا اضافه کند. هنگامی‌که بارنگ‌های اشباع ‌شده دیگر مانند قرمز بور گندی، آبی سلطنتی و زیتونی در فضا به کار رود، آنگاه این سایه‌روشن قرمز چیزی جز درخشش و انرژی را به همراه نخواهد داشت.
  • رنگ آبی حس خونسردی و آرامش در انسان را تقویت می‌کند؛ بنابراین انتخاب بسیار مناسبی برای چیدمان منزل به‌خصوص اتاق‌خواب است؛ که محل آرامش و آسایش شما پس از استرس‌ها و تنش‌های روزانه است.
  • ترکیب رنگ سفید و خاکستری از دیگر ترکیب‌های محبوب و زیباست. می‌توان در چیدمان منزل رنگ دیوارها را سفید در نظر گرفت و مبلمان را خاکستری برگزید. این نوع ترکیب‌ بندی ظاهری مدرن به منزلتان می‌بخشد.
  • رنگ‌بندی طوسی و آبی. دیوارها طوسی با مبلمان آبی. می‌توانید از آبی کمرنگ و پررنگ هم‌زمان در رنگ ‌بندی مبلمان استفاده کنید. رنگ آبی را به‌راحتی می‌توان با دیگر رنگ‌ها نیز ترکیب کرد.
  • رنگ کرم و مشتقات آن از دیگر رنگ‌های محبوب اکثر خانه‌ها است؛ که انتخاب‌های فراوانی را برایمان به همراه می‌آورد. از ترکیبات مؤثر رنگ کرم می‌توان به دیوارهای کرم روشن و مبلمان و دکور سبز اشاره کرد. رنگ کرم به‌تنهایی نیز نمای خودش را دارد و با ترکیب‌های طلایی، از ترکیبات پر طرفدار است.

 

باید برای طراحی دکوراسیون منزل به شیوه درست و اصولی و البته دل‌نشین موارد مختلفی را مد نظر قرار داد. در حقیقت برای یک چیدمان اصولی و زیبا لازم است بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون را بدانیم تا حتی اگر مدتی مدید هم تغییری در چیدمان منزل ایجاد نکردیم، باز هم از فرم خانه خود خسته یا از انتخاب جزئیات آن پشیمان نشویم

 

 

 

نظر خود را بنویسید