تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD
تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD

تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD

در این مقاله سعی کردیم تا صفحه نمایش 4K و full HD را برسی کنیم.آیا صفحه نمایش 4K بخرم  یا full HD ؟ این دغدغه بسیاری از مردم است که قصد خرید تلویزیون یا صفحه نمایش را دارند.رزولوشن های فورکِی (4K) جای خود را رد بازار ایران و جهان باز کرده اند و کیفیت فول اچی دی (FullHD) روز به روز کمتر مورد اقبال است و کیفیت اچ دی نیز دیگر از رده خارج گردیده است. کیفیت 8K نیز اخیرا معرفی شدند و هنوز از بسیاری لحاظ کاربردی نیستند. در این مقاله از تاجر 24 به بررسی رزولوشن های 4K و full HD خواهیم پرداخت.

تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD
تفاوت 4k با full HD جزو رایج‌ترین اصطلاحاتی هستند که در زمان خرید تلویزیون و یا ال سی دی و مانیتور، با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. مسلماً برای همه ما اتفاق افتاده است که از خود بپرسیم واقعاً تفاوت 4k با full HD در چیست. به همین جهت، در مقاله امروز قصد داریم به این موضوع بپردازیم که واقعاً تفاوت 4k با full HD در چه چیزی است و کدام ویژگی‌ها این دو نوع ال سی دی را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شباهت 4k با full HD

شباهت این دو در این است که هر دو نوعی از وضوح صفحه نمایش هستند که برای انواع مانیتور و ال سی دی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو وجود دارد و اصلی‌ترین تفاوت 4k با full HD ، در تعداد پیکسل‌هایی است که صفحه نمایش را تشکیل می‌دهند. باید بدانید که هر چه تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده صفحه نمایش بیشتر باشد، وضوح تصویر نیز باری چشمان ما انسان‌ها بیشتر می‌شود.

تلویزیون‌های 4k و full HD

تلویزیون‌های فول اچ دی تا همین سال‌های اخیر، انتخابی استاندارد برای تلویزیون و ال سی دی های خانگی برای اتاق نشیمن بودند. با این که تلویزیون‌های Ultra HD یا همان 4k، از سال 2013 و 2014 به بازار عرضه شدند، ولی تقریباً می‌توان گفت که به تازگی در خانه‌ها و اتاق نشیمن های خانگی، جای تلویزیون‌ها و ال سی دی های فول اچ دی را گرفته‌اند. به طوری که امروزه اگر قصد داشته باشید که تلویزیونی را خریداری کنید، بیشتر گزینه‌های در دسترس شما، تلویزیون‌های Ultra HD 4k خواهند بود.

تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD

معنی اصطلاحات رزولوشن صفحه نمایش

وضوح تلویزیون به سادگی به تعداد پیکسل‌هایی اشاره دارد که برای ایجاد تصویر روی صفحه تلویزیون شما نمایش داده می‌شود. پیکسل کوچک‌ترین نقطه نوری است که تصویر روی صفحه را می‌سازد.

هرچه تعداد پیکسل‌های یک صفحه نمایش بیشتر باشد، تصویر واضح‌تر می‌شود و وضوح بالاتر. بسته به تعداد پیکسل‌ها، تلویزیون‌ها را می‌توان به صورت زیر نام برد:

  • تعریف استاندارد (SD)
  • وضوح بالا (HD)
  • HD full
  • ª    4k
  • ª    8k

وضوح صفحه نمایش چگونه اندازه گیری می‌شود؟

وضوح صفحه نمایش چگونه اندازه گیری می‌شود؟

وضوح صفحه با شمارش تعداد پیکسل‌ها به صورت افقی و عمودی (بر اساس عرض و ارتفاع) اندازه گیری می‌شود. معمولاً از تعداد پیکسل‌های عمودی برای توصیف رزولوشن استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، تلویزیون 576p به کیفیت استاندارد (SD) اشاره دارد. اندازه‌ها در اینجا 704 در 576 پیکسل است که در کل، 405504 پیکسل، تشکیل دهنده کل صفحه نمایش SD شما می‌شوند.

تلویزیون HD چیست؟

تلویزیون با وضوح بالا (HD)، به صفحه تلویزیونی اطلاق می‌شود که حداقل از 1280×720 پیکسل (که گاهی اوقات 720p نامیده می‌شود) ساخته شده است. این مقدار بیش از دو برابر تعداد پیکسل‌های یک تلویزیون SD است (در مجموع 921600 پیکسل)، که حداقل وضوح برای تلویزیونی است که برچسب HD داشته باشد.

یک تلویزیون 720p معمولاً HD Ready نام دارد، در حالی که یک صفحه نمایش Full HD وضوح  1920 در1080  پیکسل (در مجموع 2073600 پیکسل) دارد. این تعداد پیکسل‌ها بیش از دو برابر از تلویزیون‌های اچ دی بیشتر است و از لحاظ تاریخی، محبوب‌ترین گزینه تلویزیون HD بوده است.

از آن جایی که تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده در این مدل صفحه نمایش بیشتر از مدل‌های قبلی است، اکثر تلویزیون‌های HD صفحه نمایشی دارند که حدود یک سوم پهن‌تر از تلویزیون‌های استاندارد است و به شما این امکان را می‌دهند که از رنگ‌ها و وضوح بهتر و تصاویر واضح‌تر و واقعی‌تر روی صفحه لذت ببرید.

تفاوت صفحه نمایش 4K با full HD

آیا صفحه نمایش UHD یا همان 4k ارزش خرید دارد؟

وضوح صفحه نمایش بیشتر با یک تلویزیون UHD به طور قابل توجهی تجربه تماشای شما را در مقایسه با تلویزیون‌های HD بهبود می‌بخشد. خطوط واضح‌تر، منحنی‌های صاف‌تر و تضاد رنگی واضح‌تر، همه انواع محتوا بصری را بهبود می‌بخشد.

خود را در فیلم غوطه ور کنید زیرا وضوح 4k به عمق بیشتر  فیلم‌های شما می‌افزاید.

هر ضربه در یک مسابقه فوتبال و عرق روی صورت بازیکنان را ببینید که شما را به بازی نزدیک‌تر می‌کند.

بازی‌های مورد علاقه خود را با کنسول‌های سازگار با کیفیت 4k انجام دهید و دشمنان خود را دقیق‌تر ببینید.

با بهبود تراکم پیکسلی، می‌توانید بدون از دست دادن وضوح، نزدیک‌تر به صفحه بنشینید. تصویر حتی زمانی که از نزدیک هستید بدون دیدن پیکسل‌ها واضح می‌ماند. این امر برای خانه‌هایی که فضای اتاق نشیمن محدود دارند، ایده آل است.

آیا می‌توانید تفاوت 4k با full HD را تشخیص دهید؟

بله، به خصوص اگر تغییر تلویزیون با اندازه صفحه نمایش یکسان انجام شود. مؤثرترین تلویزیون‌های 4k دارای سایز 55 اینچ یا بالاتر هستند. با تغییر به 4k از HD، فوراً چهار برابر جزئیات بیشتری را به صفحه نمایش می‌دهید.

با نزدیک‌تر شدن به صفحه نمایش نیز می‌توانید تفاوت را تشخیص دهید. این میدان دید شما را پر می‌کند تا تجربه‌ای فراگیرتر ایجاد کند، زیرا خطوط مشخص و رنگ‌ها روشن و پررنگ می‌مانند. چشم انسان می‌تواند خیلی چیزها را درک کند و تفاوت 4k با full HD ، به سادگی قابل مشاهده است.

در انواع صفحه نمایش، تفاوت 4k با full HD کاملاً واضح است. در این مقاله، به این موضوع پرداختیم و جزئیات مهم در زمینه فرق 4k و فول اچ دی را در صفحات نمایش، توضیح دادیم. اگر قصد خرید تلویزیونی جدید دارید، توصیه ما به شما این است که از بین گزینه‌های موجود، یک تلویزیون 4k را انتخاب کنید. با توجه به مسائلی که در خصوص تفاوت 4k با full HD در این مقاله ذکر شد، می‌توان گفت که این انتخابی هوشمندانه است. البته باید این را نیز بدانید که در مقایسه با خرید تلویزیون‌های با وضوح صفحه نمایش پایین‌تر، هزینه بیشتری را با متقبل شوید ولی طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در بازار، این هزینه، ارزشش را دارد.

 

 

نظر خود را بنویسید