تفاوت USB 3.0 با USB-C

تفاوت USB 3.0 با USB-C

ابتدا لازم است بدانید که USB 3.1 یک استاندارد است و نباید آن را با شکل فیزیکی درگاه‌های موجود روی رایانه‌ها و کابل‌های USB اشتباه گرفت. در حالی که USB Type-C یکی از چندین نوع اتصال دهنده USB است.

USB 3.0

USB 3.0، USB 3.1 Gen 1 و USB 3.2 Gen 1×1 همگی محصولات مشابهی هستند.  آنها سرعت انتقال تا 5 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند. جانشینان آنها عبارتند از USB 3.1 Gen 2 و USB 3.2 Gen 2×1 که دوباره همان محصولات هستند و سرعت انتقال بالاتری تا 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهند که به سرعت کابل اترنت Cat6a است. سریعترین استاندارد USB 3.2 Gen 2×2 است که از دو خط استفاده می کند و داده ها را با سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه منتقل می کند.

تفاوت USB 3.0 با نسخه های پیشین

USB 3.0 دارای 9 پین در مقابل چهار پایه در کانکتورهای قدیمی USB 2.0 است.  در بیشتر موارد، یک رابط USB 3.0 دارای پلاستیک آبی رنگ و حروف “SS” (مخفف Super Speed) قبل از نماد USB است.

اکثر کامپیوتر مدرن از USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند، اما اگر کامپیوتر شما قدیمی است، بهتر است قبل از خرید دستگاه‌های USB جدید، مجدداً بررسی کنید که درگاه USB 3.0 در کامپیوتر خود داشته باشید .

اگر در حال خرید کانکتور یا دستگاه USB جدید هستید، مشخصات را به دقت بررسی کنید. نرخ انتقال USB 3.2 Gen 2×1 و 2×2 متفاوت است، بنابراین بهتر است آنچه را که می‌خرید بررسی کنید.

USB-C

USB Type-C، با شکل متفاوت در کابل‌های USB است و ربطی به سرعت انتقال کانکتور شما ندارد.

کانکتورهای USB Type-C مدتی است که در دستگاه‌های اندرویدی، هدفون و کنسول‌های بازی مدرن یافت می‌شوند.  آنها تقریباً به اندازه یک رابط micro USB هستند که در دستگاه های تلفن همراه می بینید.

همچنین می‌توانید دو طرف کابل USB-C را به کامپیوتر متصل کنید ، مشروط بر اینکه دستگاه دارای درگاه USB-C نیز باشد.

USB Type-C همچنین در صورت ترکیب با USB PD (یعنی USB Power Delivery) از توان خروجی بالاتر پشتیبانی می کند.  با توان خروجی 100 وات، می توانید از کابل USB-C PD به عنوان شارژر لپ تاپ خود با اتصال USB استفاده کنید.  در برخی مواقع، درگاه AC در لپ‌تاپ‌های شما احتمالاً با یک جایگزین جهانی جایگزین می‌شود.

کانکتورهای USB-C نیز می توانند جایگزین کابل های HDMI شوند.  کابل  Type-C می تواند خروجی ویدیو را کنترل کند زیرا می تواند سیگنال ویدیویی Display Port یا HDMI را اضافه کند.  بنابراین می‌توانید از کابل USB-C برای اتصال دستگاه‌هایتان به صفحه نمایش بزرگ‌تر بدون نیاز به HDMI استفاده کنید.

در آخر میتوان گفت USB-C میتواند جایگزین مدل های پیشین شود و سرعت و کارایی مناسبی دارد.

نظر خود را بنویسید