دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ چیست؟

دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ چیست؟

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و روشن نشدن آن می‌تواند تجربه بسیار نگران کننده‌ای باشد. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، اکثر افراد ابتدا به شارژر لپ تاپ خود نگاه می‌کنند که مبادا علت خاموش شدن سیستم‌شان باشد! این در حالی است که خاموش شدن ناگهانی آن ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپتاپ در ویندوز 10 یا ویندوزهای دیگر ممکن است برای همه ما رخ دهد. لپ‌تاپ‌ها یک محافظ داخلی دارند که در صورت داغ شدن بیش از حد هر یک از قطعات، سیستم را خاموش می‌کنند. این خاموش شدن به نفع شماست، زیرا از رایانه شما در برابر وارد شدن آسیب احتمالی محافظت می‌کند.

گاهی بعد از چند ثانیه روش کردن سیستم، لپ تاپ‌ خاموش می‌شود، خاموش شدن لپ تاپ بعد از چند ثانیه هم می‌تواند دلائل مختلفی داشته‌ باشد. برخی از مشکلات، مانند گرمای بیش از حد، به دلیل ساختار فشرده، لپ تاپ را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

1. فن کثیف و گرمای بیش از حد

یکی از اولین و محتمل‌ترین دلایلی که کامپیوتر شما به‌طور تصادفی خاموش می‌شود، به‌خصوص زمانی که در حال انجام بازی هستید، داغ شدن بیش از حد دستگاه است. بنابراین بسیار مهم است که برای سیستم خود از فن مناسب استفاده کنید. در برخی از موارد، فن کثیف هم می‌تواند باعث خاموش شدن دستگاه شود.

برای رایانه‌ای که به‌طور تصادفی خاموش می‌شود، باید فن کارت گرافیک، فن‌های کیس و فن پردازنده را بررسی و چند لحظه وقت گذاشته و اجزا را به‌درستی تمیز کنید. ممکن است قطعات داخلی لپ تاپ با گردو‌غبار، مو و سایر ناخالصی‌ها پوشانده شده باشند که باید تمیز شوند.

2. خرابی سخت افزار

یکی دیگر از دلایل رایج برای خاموش شدن تصادفی رایانه شما، خرابی قطعات سخت افزاری است. به‌خصوص در رایانه‌هایی که تعمیر شده‌اند، این موضوع بی‌سابقه نیست. یک راه ساده‌تر برای بررسی خطاهای سخت‌افزاری این است که به Device Manager سیستم‌تان بروید و ببینید آیا خطایی گزارش می‌شود یا خیر. حتی خاموش شدن لپ تاپ بعد از چند دقیقه کار نکردن هم می‌تواند به همین دلیل باشد.

گاهی اتصال فلش به سیستم‌ باعث خاموش شدن سریع لپ تاپ می‌شود. خاموش شدن لپ تاپ هنگام اتصال فلش می‌تواند به دلایل خرابی سخت افزاری باشد.

3.CPU یا GPU اورکلاک شده

اگر اورکلاک را در رایانه خود فعال کرده باشید، ممکن است باعث شود رایانه شما هنگام انجام فعالیت‌های سنگین‌تر مانند بازی یا پردازش ویدیو به‌طور ناگهانی خاموش شود. مطمئن شوید اورکلاک در رایانه شخصی شما غیرفعال است و سپس علت خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن آن را بررسی کنید.

4. درایورهای دستگاه قدیمی، گم یا خراب شده

گاهی داریور قطعه سخت افزاری است که باعث بروز مشکل می‌شود. درایورهای ناسازگار می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند. اگر سیستم‌عامل خود را دستکاری کرده‌اید یا درایورهای رایانه خود را تغییر داده‌اید، این موضوع نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ با باتری معیوب هم یکی از دلایل خاموش شدن سیستم است.

5. شارژر، باتری یا منبع تغذیه معیوب

اگر یک گیمر هستید وسیستم شما به‌طور تصادفی هنگام انجام یک بازی با تنظیمات و عملکرد معمول ، خاموش می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از شارژر یا منبع برق شماست. خاموش شدن لپ تاپ هنگام اتصال شارژر هم می‌تواند نشان دهد که شارژر شما مشکل دارد. استفاده از آداپتور ولتاژ کمتر یا جریان بیشتر می‌تواند باعث شود دستگاه شما به‌درستی کار نکند و حتی خاموش شود.

به غیر از موارد گفته شده، مشکل خاموش شدن لپتاپ با کشیدن شارژر هم یکی از مشکلات رایج اکثر کاربران است. این مشکل در دو حالت رخ می‌دهد؛ زمانی که باتری درون لپ تاپ است و آداپتور را به آن متصل می‌کنید یا وقتی باتری درون لپ تاپ قرار ندارد و تنها آن را با آداپتور به پریز برق وصل کرده‌اید.

در هردو این حالات مشکل می‌تواند از برد اصلی باشد و ربطی به باتری یا آداپتور دستگاه ندارد. خرابی برد اصلی کامپیوتر به دلایل وارد شدن ضربه، نفوذ رطوبت، نوسانان برق یا حتی اتصال کابل‌های غیر استاندارد به لپ تاپ باشد.

نظر خود را بنویسید