راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

امروزه لپ تاپ ها یکی از وسایل مهم برای انجام برخی امور روزمره و اداری هستند. با توجه به اینکه هزینه خرید و یا تعمیر وسایل دیجیتال بالاست بهتر است به خوبی از آن ها مراقبت کنیم. یکی از اجزایی که در لپ تاپ ها بسیار مهم و در معرض خراب شدن است، باتری آن است. بهتر است قبل از خرید اطلاعات کافی از نحوه نگهداری از لپ تاپ و باتری آن را کسب کنید.

عمر باتری لپ تاپ

شاید در ابتدا پاسخ به این سوال جالب باشد؛ معمولا عمر باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند در حالت ایده‌آل دو یا سه سال باشد، اما شما می‌توانید با رعایت اصول نگه داری باتری دستگاه، طول عمر آن را تا حد زیادی افزایش دهید. حداقل نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد، استفاده صحیح از باتری لپ تاپ در طولانی مدت بوده و در کوتاه‌مدت باعث ایجاد مشکل نخواهد شد.

شما میتوانید با مراقبت طول عمر باتری را افزایش دهید. با این حال در هرزمانی که حس کردید باتری قدرت سابق را ندارد و با انجام تست های متعدد متوجه خراب شدن ان شدید، بهترین کار تعویض کردن آن است.

همانطور که می‌دانید، متصل کردن طولانی مدت باتری لپ تاپ به شارژر می‌تواند باعث خرابی آن شود. بهتر است شارژ باتری لپ تاپ شما در محدوده 20 الی 90 درصد باشد. هنگامی که شارژ دستگاه به 90 درصد رسید، شارژر را جدا کرده و بدون اتصال مستقیم به برق از آن استفاده کنید و هنگامی که نزدیک 20 درصد شود، توصیه می‌کنیم به شارژر متصل کنید.

روش های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

 همیشه حواصتان به سلامت باتری باشد

همیشه باید به عمر باتری لپ تاپ توجه داشته باشید. به این صورت راحت‌تر می‌توانید باتری لپ‌تاپ را عوض کنید. تنها روشی که به واسطه آن می‌توانید متوجه عمر باتری لپ تاپ شوید، زیر نظر داشته سلامت باتری است. اگر این موضوع را زیر نظر داشته باشید به خوبی متوجه می‌شوید که کی باید باتری را تعویض کنید.

اگر لپ تاپ مک دارید کافی است روی آیکون باتری کلیک کنید و در حالی که کلید Option را نگه داشته‌اید، می‌توانید وضعیت باتری را ببینید. از با گزینه‌های Service Battery یا Replace Now مواجه شدید، باتری شما عملکرد خوبی ارائه نمی‌کند.

با مراجعه به تب باتری می‌توانید درباره دوره‌های شارژ باتری هم اطلاعاتی کسب کنید.

اپلیکیشن‌هایی که مصرف بالایی دارند را ببندید

برخی از اپلیکیشن‌ها باتری زیادی مصرف می‌کنند و به همین دلیل در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، باید آن‌ها را ببندید. در نگهداری باتری لپ تاپ باید به این اپلیکیشن‌ها هم توجه خاصی داشته باشید.

کاربران ویندوز می‌توانند عملکرد باتری سیستم را روی Battery Saver قرار دهند. برخی از اپلیکیشن‌ها مانند اسپاتیفای و Adobe Reader زود باز می‌شوند و مصرف باتری بالایی هم دارند.

برای اینکه ببینید چه اپلیکیشن‌هایی که در زمان بالا آمدن سیستم عامل اجرا می‌شوند، باید به تسک منیجر بروید و روی Startup بروید. حالا می‌توانید لیست اپلیکیشن‌هایی که در زمان اجرای سیستم‌عامل اجرا می‌شوند را مشاهده کنید. می‌توانید این اپلیکیشن‌‌ها را غیرفعال کنید تا باتری مصرف نشود.

برای کامپیوترهای مک می‌توانید به قسمت Users بروید و سپس وارد Groups شوید. حالا باید Login Items را انتخاب کنید. لیست اپلیکیشن‌هایی که در زمان اجرای سیستم عامل باز می‌شوند را مشاهده می‌کنید. می‌توانید آن‌ها را ببندید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

رم سیستم را چک کنید

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از باتری لپ تاپ چک کردن رم خواهد بود. آیا میدانید که میزان رم هم می‌تواند روی مصرف باتری تاثیرگذار باشد؟ هر چقدر که رم بیشتر باشد کامپیوتر شما سریع‌تر پردازش می‌کند و هارد سیستم در شرایط سخت قرار نمی‌گیرد و عمر باتری هم بیشتر می‌شود.

اگر هارد سیستم خودتان را SSD هم تعویض کنید می‌توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید. هر چقدر که سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشید، باتری کمتر مصرف می‌شود.

تب‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید

هیچ وقت تب‌ها را زیاد باز نگذارید و تب‌هایی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را ببندید. هر چقدر تب‌های کمتری باز داشته باشید، مصرف باتری کمتر می‌شود.

حتی باید از مرورگرهایی استفاده کنید که باتری کمتری مصرف می‌کنند. مرورگرهای کروم و فایرفاکس باتری بالایی مصرف می‌کنند و مرورگر اج مایکروسافت مصرف باتری کمتری دارد.

از خالی شدن باتری جلوگیری کنید

شاید این موضوع را ندانید، اما هر باتری‌ای تعداد دوره‌های خاص برای شارژ دارد. با هر بار شارژ باتری کمی از سرعت شارژ آن کاسته می‌‌شود.

اگر ظرفیت باتری شما زود به زود خالی شود، طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند. خالی شدن ظرفیت باتری برای چند بار قابل قبول است، اما هرگز این کار را مدام تکرار نکنید. در مدت زمان طولانی مدت، خالی شدن باتری باعث می‌شود که دیگر شارژ نشود.

سیستم را خنک نگه‌دارید

گرما بزرگ‌ترین مشکل است و هرچقدر لپ تاپ خنک‌تر باشد نگهداری از باتری لپ تاپ هم راحت‌تر می‌شود. گرم لپ تاپ تاثیر مهمی روی باتری دارد و کارایی آن را کم می‌کند. این موضوع در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد باتری می‌شود. پس بد نیست برای لپ‌تاپ خودتان از کول‌پد استفاده کنید.

صداها را قطع کنید

شما می‌توانید با بی‌صدا کردن اسپیکر یا قطع کردن برنامه‌های پخش، نقش زیادی در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ داشته باشید. معمولا اسپیکرها می‌توانند باعث کاهش طول عمر باتری لپ تاپ شوند. با قطع کردن پخش صدا در زمانی که نیازمند انجام این کار نیستید، می‌توانید گام مهمی در زمینه افزایش طول عمر باتری لپ تاپ بردارید.

نمایش Screen Saver را قطع کنید

یکی دیگر از گام‌هایی که می‌توانید در زمینه کاهش مصرف باتری بردارید، حذف محافظ نمایشگر است. در حقیقت شما می‌توانید با قطع و از بین بردن Screen Saver، مانع از پخش حالت‌های گوناگون هنگام قرار گرفتن لپ تاپ در حالت خواب شوید و این مسئله تاثیر زیادی در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خواهد داشت. نمایش یک صفحه مشکی در مقایسه با نمایش یک صفحه سرشار از طرح‌های گرافیکی می‌تواند باعث خالی شدن شارژ لپ تاپ شود و در طولانی‌مدت هم طول عمر باتری را کاهش دهد. توصیه می‌کنیم پس از قرار گرفتن لپ تاپ در حالت خواب از هیچگونه Screen Saver استفاده نکنید.

تنظیمات انرژی را بررسی کنید

شما می‌توانید در بخش مدیریت انرژی (Power Options) به تنظیمات متعدد انرژی دسترسی پیدا کنید. معمولا در گوشه سمت راست قسمت پایین لپ تاپ شاهد نمایش تنظیمات باتری خواهید بود. شما می‌توانید وارد تنظیمات موردنظر شوید و شرایط مصرف انرژی را در حالت تعادل قرار دهید. البته انجام این کار در لپ تاپ‌های گوناگون ممکن است متفاوت باشد، اما نتیجه یکسان خواهد بود.

از Hibernate به جای Sleep استفاده کنید

در حالت خواب، کامپیوتر باعث خاموشی فعالیت هارد دیسک و نمایشگر می‌شود، اما حافظه به صورت فعال باقی خواهد ماند و این در حالی است که عملکرد پردازشگر کند می‌شود. کلیه این فرایند می‌تواند تاثیر منفی در کاهش طول عمر باتری داشته باشد، اما شما می‌توانید از گزینه Hibernate به جای Sleep استفاده کنید تا کامپیوتر شرایط فعلی خود را ذخیره‌سازی کرده و در عین حال، خاموش شود. بدون تردید انجام این کار می‌تواند شرایط خوبی را برای کاربران رقم بزند.

بیشترین بهره را با کمترین هزینه کسب کنید

کار کردن روی تعداد زیادی برنامه به صورت همزمان می‌تواند شرایط بدی را برای کاربران رقم بزند. استفاده از برنامه‌های گرافیکی فشرده را به حداقل برسانید. همچنین توصیه می‌کنیم تعداد زیادی برنامه را به صورت همزمان فعال‌سازی نکنید تا بدین ترتیب، طول عمر باتری لپ تاپ افزایش پیدا کند. معمولا استفاده همزمان از تعداد زیادی برنامه می‌تواند باعث از بین رفتن شارژ باتری در کوتاه‌ترین زمان شود.

با رعایت این نکات شما میتوانید به لپ تاپ خود کمک کنید تا دیرتر آسیب ببیند.

 

نظر خود را بنویسید