سرویس لپ تاپ چه اهمیتی دارد؟

سرویس لپ تاپ چه اهمیتی دارد؟

اهمیت سرویس عمومی لپ تاپ از نظر افزایش عمر مفید دستگاه و ارتقای کیفیت آن بعد از گذشت مدت زمانی از خرید و استفاده است. لپ تاپ ها دستگاه های حساسی هستند و ساختار بسیار پیچیده ای دارند. از آنجایی که این دستگاه ها به دفعات زیادی در روز مورد استفاده قرار می گیرند، قطعا همیشه در معرض ذرات و گرد و غبار و استهلاک های روزانه هستند.

از طرفی قیمت شان با توجه به افزایش نرخ ارز بسیار بالاست و برای بسیاری امکان خرید یک لپ تاپ جدید وجود ندارد. حتی تعمیر لپ تاپ یا تعویض قطعات مهم آن نیز بسیار هزینه بر است و می تواند هزینه های گزافی را به دنبال داشته باشد. اما با سرویس سالیانه می توان این هزینه ها را کاهش داد.

در ادامه باید بدانیم کدامیک از قطعات نیاز به سرویس دارند؟

سرویس کردن این دستگاه در واقع مربوط به سرویس بخش هایی است که احتمال نفوذ گرد و خاک و آلاینده در آنها بسیار بالاست. از این رو معمولا سرویس لپ تاپ شامل سرویس فن، سرویس خمیر سیلیکونی، سرویس هیت سینک، سرویس پورت ها، کیبورد و تمیز کردن بخش های داخلی دستگاه می شود.

سرویس فن

یکی از بخش های مهم در سرویس لپ تاپ، سرویس فن هاست.  در صورت آسیب دیدن فن ها و درست کار نکردن شان سایر قطعات حساس مانند سی پی یو، برد و هارد آسیب می بیند. به تدریج که فن دائما کار می کند و سرویس نمی شود، عملکرد آن مختل میشود و با دور پایین تری می گردد.  سرویس کردن فن لپ تاپ می تواند در عین سادگی و کم هزینه بودن، تاثیر بسیار زیادی روی افزایش عمر مفید دستگاه و قطعات مهم و حساس آن داشته باشد.

تعویض و سرویس پورت ها

بخش های دیگری که احتمال نفوذ آلودگی به آنها بالاست و در طول روز زیاد از آنها استفاده می شود. پورت های مختلف لپ تاپ از جمله پورت USB و پورت HDMI  هستند. یکی از مزیت های بازبینی و شست و شوی پورت ها در سرویس عمومی لپ تاپ این است که با این کار، اتصال کوتاه در پورت ها برطرف می شود. این اتصال کوتاه می تواند مهمترین دلیل در آسیب رسیدن به بخش های مختلف لپ تاپ باشد.

سرویس هیت سینک

هیت سینک قطعه دیگری است که در سرویس لپ تاپ مد نظر قرار می گیرد و با بازبینی آن، از بروز مشکلات جدی تر در دستگاه جلوگیری به عمل می آید. این قطعه تماما فلزی در ارتباط با فن و خمیر سیلیکون عمل می کند و تمامی گرمای محیط و خمیر سیلیکونی را به خود جذب می کند. در سرویس عمومی لپ تاپ، هیت سینک را نیز بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تمیز می کنند. در صورت بی توجهی به عملکرد هیت سینک، از آنجایی که این قطعه در ارتباط با پردازنده لپ تاپ کار می کند، احتمال خرابی سی پی یو وجود دارد.

سرویس خمیر سیلیکونی

خمیر سیلیکونی در ارتباط با هیت سینک عمل می کند. در واقع این خمیر نوعی ماده شیمیایی است که حرارت و گرمای پردازنده لپ تاپ را میگیرد و آن را به هیت سینک انتقال می دهد. این خمیر بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و در نتیجه فضای بین هیت سینک و پردازنده خالی می ماند. همین امر می تواند به مرور زمان آسیب بیشتری را به قطعات وارد کند. به همین دلیل برای افزایش عمر لپ تاپ یکی از کارهایی که به عنوان سرویس دستگاه انجام می شود، بررسی خمیر سیلیکونی و تعویض آن در صورت نیاز است.

سرویس اسپیکرها

بخش مهم دیگر در سرویس عمومی لپ تاپ، سرویس کردن اسپیکرهاست. این بخش ها نیز به مرور زمان با گرد و غبار و پرزها مسدود می شوند. و همین امر روی کیفیت و کارایی که دارند تاثیر منفی می گذارد. برای اینکه مشکلی برای اسپیکرها به وجود نیاید و کیفیت صدای آنها مانند روز اول شود، در سرویس کردن لپ تاپ این بخش ها را نیز بازبینی کرده و تمیز می کنند.

سرویس کیبورد

کیبورد قسمت دیگری است که در سرویس لپ تاپ مورد بررسی قرار می گیرد. کیبورد نیز به شدت در معرض آلودگی قرار دارد و ممکن است در زیر کلیدهای آن، ذرات ریز و درشتی گیر کند. همین امر می تواند به تدریج روی عملکرد کلیدهای کیبورد تاثیر منفی بگذارد و آنها را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل در سرویس عمومی لپ تاپ کیبوردها نیز بررسی شده و تمیز می شوند.

 

نظر خود را بنویسید