چندراهکار برای افزایش عمر مودم ADSL

چندراهکار برای افزایش عمر مودم ADSL

امروزه اغلب کارهای شخصی و اداری ما به کمک اینترنت انجام میشود و برای اتصال به اینترنت به یک مودم یا روتر نیاز است. در نتیجه باید بسیار مراقب مودم های خود باشیم. اگر مودمی بسوزد یا خراب شود حداقل هزینه ای که شما برای تعمیر و یا جایگزینی آن نیاز دارید یک میلیون تومان است.

در ادامه به چند روش کاربردی برای مراقبت از مودم ها اشاره میکنیم:

تمیزکاری مرتب

گردوغبار دشمن شماره یک دستگاه‌های الکترونیکی است. هرگز نباید اجازه دهید گردوغبار وارد جعبه دستگاه شود یا درگاه‌های شبکه و محفظ‌ه های تهویه هوای دستگاه با گردوغبار پوشیده شوند.

هر دو سه هفته‌ای یک بار سراغ مودم و روتر خود بروید و خوب آن را تمیزکاری کنید. پارچه نرمی برداشته و با کمی آب خیس کرده و روی بدنه دستگاه بکشید. حتما سراغ منافظ و شیارهای پشت، زیر و کناره‌های روتر رفته و آن‌ها را تمیز کنید.

می‌توانید از چوب پاک‌کن هم برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید. افرادی که حرفه ای هستند؛ می‌توانند درپوش مودم یا روتر را برداشته و داخل جعبه را هم تمیزکاری کنند.

دقت کنید دستگاه شما در مکانی نباشد که گردوغبار زیادی روی آن بنشیند. هنگامی که نیازی به آن ندارید؛ درون جعبه قرار دهید یا روی آن کاور و پارچه‌ای بیندازید.

۲- خاموش کردن در مواقع غیر ضروری

هنگامیکه برای مدت طولانی منزل نیستید مودم خود را خاموش کنید. برخی کاربران در طول سال هرگز مودم روتر را خاموش نکرده و اجازه می‌دهند یک سره کار کند. این طرز استفاده باعث کاهش طول عمر دستگاه می‌شود.

توصیه نمی‌کنم هر روز مودم روتر را خاموش کنید ولی وقتی چند روز یا چند هفته قصد استفاده از آن را ندارید؛ از برق بکشید و درون جعبه قرار دهید تا هم عمر مفید بالاتری داشته باشد و هم گردوغبار نگیرد.

خاموش کردن مودم و روتر در مواقعی که استفاده نمی‌کنید؛ یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد و آن جلوگیری از هک وای‌فای و سرقت اینترنت است.

خنک کردن و دوری از گرمای بیش از حد

هر دستگاه الکترونیکی در هنگام کار گرما تولید می‌کند. این تجربه را همه ما با کامپیوتر، لپ‌تاپ و دستگاه‌های گیمینگ داشتیم. مودم و روتر هم گرما تولید کرده و دارای حرارت هستند.

به همین علت حتما این دستگاه را در مکانی قرار دهید که هوا در جریان باشد و خود دستگاه بتواند با تهویه هوا حرارت را بیرون دهد. قرار دادن آن در کمد، سقف کمد، مکان‌هایی کوچک و تنگ یا گرم باعث خرابی زودتر دستگاه می‌شود.

دوم، بهتر است مودم در فضایی باشد که خنک‌تر از بقیه نقاط است. در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید؛ در نزدیکی بخاری یا دستگاه‌های تولیدکننده حرارت قرار ندهید و از لپ‌تاپ و کامپیوتر مقداری فاصله بگیرید.

 جلوگیری از جابه‌جایی و ضربه

برخی از کاربران با مودم و روتر شبیه به یک گوشی یا تبلت رفتار می‌کنند. یعنی هر روز در کیف و ساک آن‌ها است و هر جور ضربه و فشاری را تحمل می‌کند.

شاید گوشی و تبلت و حتی لپ‌تاپ طوری ساخته شده باشند که بتوانند این فشارها را تحمل کنند ولی مودم و روتر این‌گونه نیستند. تا حد امکان آن‌ها را کمتر جابه‌جا کنید و در هنگام جابه‌جایی، بهتر است درون جعبه باشند و به خوبی از آن‌ها مواظبت شود. همچنین مانع از ریختن مایع‌ها روی مودم و روتر شوید یا روی آن‌ها جسم سنگینی قرار ندهید.

 جلوگیری از نوسان برق

یکی از دلایل سوختگی مودم و روتر می‌تواند نوسان‌های برق باشد. اگر در شهر و منطقه‌ای هستید که دایما برق در نوسان است؛ حتما مودم را به یک محافظ الکترونیکی وصل کنید.

 جلوگیری از فشار کاری زیاد

هر دستگاهی یک توان و ظرفیت کاری دارد. مودم‌ها و روترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هنگامی که یک مودم تنها می‌تواند چند دستگاه را پشتیبانی کند ولی شما برای محیطی با ۲۰ دستگاه استفاده می‌کنید؛ قطعا باید منتظر خرابی زودتر از موعد آن باشید.

بهتر است از هر دستگاه برحسب توان آن نه نیاز شما استفاده شود تا عمر مفید خود را حفظ کند.

نظر خود را بنویسید