چه پاوری مناسب سیستم من است؟

چه پاوری مناسب سیستم من است؟

پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه یکی از اصلی ترین قسمت های هر کامپیوتر شخصی بشمار می آید. این قطعه در کامپیوتر وظیفه توزیع و برق رسانی به درگیر قطعات را بر عهده دارد. به عنوان بخشی از قطعات کامپیوتر وظیفه مهمی بر عهده دارد و هرگونه قطع و وصل آن در زمان فعالیت با کامپیوتر ممکن است آسیب‌های جدی به سیستم شما بزند. روش کار آن کاملاً ساده است پاور کامپیوتر وظیفه دارد تا ولتاژ قوی یا همان AC را به ولتاژی ضعیف تر یا DC تبدیل کند.

ویژگی های پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر می تواند با توجه به قطعاتی که روی سیستم قرار دارد مصرف برق خود را کنترل و خود را با ولتاژ های متفاوت قطعات درون کامپیوتر تطبیق دهد. برای این که کامپیوتر شما توان بالایی داشته باشد بهتر است از پاوری با دو برابر قدرت واقعی سیستم خود خریداری کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشید.
پاور های کامپیوتر باید استاندارد ۸۰PLUS را نیز داشته باشند که توسط همه شرکت ها این قطعه روی هریک از آن ها قرار میگیرد. این استاندارد بازدهی مصرفی آن ها را با رنگ های مختلف درج می کند تا نحوه بهینه سازی انرژی را مشخص کند. برای مثال پاور کامپیوتری که حداقل بازدهی آن با برچسب ۸۰PLUS Silver را داشته باشد 85 درصد بازدهی مفید دارد.

توان یک پاور گیمینگ خوب 

برای یک کامپیوتر که مخصوص گیم است باید توجه داشته باشید که حداقل توان پاور شما باید حداقل 650 یا بالا تر باشد. البته اگر می خواهید که بعد از چند سال کامپیوتر خود را آپگرید کنید بهتر است به دنبال یک منبع تغذیه با توان بالا باشید. باید شما به اندازه فن پاور همچنین نحوه گردش هوا درون کیس کامپیوتر نیز توجه زیادی داشته باشید. هرچقدر سیستم خنک کننده شما قوی تر باشد بازدهی سیستم گیمنگ شما نیز بالاتر خواهد رفت.

پاورهای گیمنیگ عموماً دارای اندازه های متفاوتی هستند اما این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر توان مصرفی آن ها بالاتر باشد بهینه سازی بهتری دارند و خروجی خوبی به شما می دهد. یکی از برترین پاورهای گیمینگ که در بازار وجود دارد که بازدهی خوبی هم از خود نشان داده است پاور گرین است.

توان مورد نیاز سیستم

مهم ترین فاکتور خرید یک پاور کامپیوتر، میزان توان خروجی آن است. توان خروجی یک پاور با واحد وات (W) مشخص می شود و پاورها معمولا بر اساس توان خروجی خود قیمت های متفاوتی دارند. به این صورت که هرچه توان خروجی یک منبع تغذیه بالاتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. برای محاسبه این عدد باید مجموع توان مورد نیاز هر قطعه در داخل سیستم را محاسبه کرده و متناسب آن پاور خود را بخرید.

به عنوان مثال اگر مجموع توان مصرفی تمام قطعات داخلی سیستم (از CPU گرفته تا هر کدام از فن ها) برابر 400 وات باشد، باید حداقل یک پاور 500 یا 600 واتی تهیه کنید. به این دلیل که اگر در آینده بخواهید سیستم خود را ارتقا دهید دیگر نیاز به ارتقای پاور نداشته باشید و همین پاور موجود توان لازم را برای تامین قطعات داشته باشد. برای اینکه خودتان بتوانید توان مورد نیاز سیستم خود را محاسبه کنید می توانید از وب سایت های محاسبه گر توان سیستم استفاده کنید.

انواع کانکتورهای پاور

همانطور که گفتیم پاورکامپیوتر برق AC را به DC تبدیل کرده و در اختیار قطعات کامپیوتر می گذارد. این قطعه توزیع برق را از طریق اتصال مستقیم کابل به قطعه یا به صورت غیر مستقیم از طریق مادربرد انجام می دهد، به همین دلیل قبل از خرید پاور باید اتصالات و کانکتورهای مورد نیاز قطعات در داخل کیس را بررسی کرده تا پاور مورد نظر شما تعداد سوکت ها و کانکتورهای برق لازم را داشته باشد. سوکت برق اتصال به مادربرد، بزرگترین سوکت موجود در بین کانکتورهای یک پاور هستند که به صورت 20 پین یا 24 پین عرضه می شوند.

علت این موضوع متفاوت بودن پورت برق مادربردها است و برخی از آنها سوکت 20 پین و برخی دیگر سوکت 24 پین لازم دارند. البته در اکثر پاورهای خوب و قوی سوکت مادربورد را به صورت یک سوکت 20 پینی و یک سوکت 4 پین اضافی قرار می دهند. کانکتور بعدی در یک پاور کانکتورهای 8 پین یا 4+4 پین است که برای تامین انرژی CPU استفاده می شود. برخی CPU ها نیاز به یک کانکتور 4 پین و برخی دیگر که توان مصرفی بالاتری دارند به یک کانکتور 8 پین احتیاج دارند.

برای برخی کارت گرافیک ها هم که نیاز به یک کانکتور برق جداگانه دارند، از سوکت های 6 یا 2+6 پین استفاده می شود یا اینکه یک کانکتور 8 پین قرار داده می شود. نوع دیگر سوکت های یک پاور، کانکتورهای SATA است که برای اتصال به هارد درایو و SSD های دارای پورت SATA استفاده می شوند. آخرین مورد نیز کانکتورهای Molex هستند که برای اتصال انواع فن، هارد دیسک و درایو نوری و… استفاده می شوند. اگر از چند دی وی دی رایتر استفاده می کنید یا تعداد فن زیادی در داخل کیس دارید پیشنهاد می کنیم حتما تعداد کانکتورهای مولکس موجود روی پاور را چک کنید تا به اندازه نیاز شما باشد.

 

نظر خود را بنویسید